Centralele termice sunt esențiale pentru confortul căminului nostru, însă, ca orice echipament tehnic, pot apărea diverse defecțiuni pe parcursul utilizării. În acest articol, vom explora cele mai frecvente probleme care pot afecta o centrală termică, de la lipsa de apă caldă până la zgomote neobișnuite, pierderi de apă în instalație și multe altele. Identificarea rapidă a acestor defecțiuni poate face diferența între o reparație simplă și una costisitoare.
I-am adresat lui Bogdan Badea, Senior Presales Coordinator la Ariston, cele mai frecvente întrebări despre defecțiunile centralei termice, iar el ne-a oferit detalii despre ce înseamnă aceste defecțiuni, cum le putem remedia, dar și câteva sfaturi utile pentru întreținerea corectă a centralei termice, prevenind apariția altor probleme viitoare.
Primul semn ar fi apariția unor coduri de eroare care nu se resetează, nici după ce au fost verificate condițiile externe de funcționare, cum ar fi gazul, presiunea apei, evacuarea condensului, kitul de evacuare a gazelor arse și alimentarea electrică. Aceste erori persistă și nu dispar nici după apăsarea butonului de Reset sau după verificarea condițiilor respective.
Dacă centrala nu pornește, este posibil să nu fie alimentată electric. Dacă produce apă caldă, dar nu furnizează căldură, trebuie verificat dacă termostatul ambiental are bateriile descărcate sau dacă este oprit. În cazul în care centrala nu pornește pentru apă caldă, este recomandată intervenția unui tehnician specializat. Nu este vorba despre o problemă de alimentare cu gaz, deoarece, chiar și în absența gazului, centrala ar trebui să se aprindă.
Cea mai frecventă cauză este blocarea filtrelor cu depuneri din instalația de radiatoare. O altă cauză este reglarea temperaturii din radiatoare prea jos.
În primul rând trebuie verificat gazul (dacă aragazul funcționează) și kitul de evacuare a gazelor arse. Kitul poate fi verificat vizual, dacă este obstrucționat sau înfundat. Dacă totul este în regulă, în funcție de codul de eroare, pot fi diferite motive, care nu pot fi verificate decât de către un tehnician de service specializat.
Unele zgomote sunt normale, cum ar fi aprinderea, arderea, circulația apei. Dacă sunt zgomote anormale, porniri anormal de zgomotoase cu bufnituri, zgomote de fierbere datorită depunerilor de calcar pe schimbătoarele de caldură, aer pe instalații, este necesară verificarea de un tehnician de service specializat.
Presiunea scăzută, în mod repetat, arată pierderi de apă în instalație, vizibile prin scurgeri în preajma radiatoarelor, pe sub centrală sau, mai puțin vizibile, cauzate prin pierderea pernei de aer din vasul de expasiune și, implicit, purjarea supapei de siguranță din centrală. Presiunea poate fi refacută ușor, la 1 – 1,5 bari, cu ajutorul robinetului de umplere.
O creștere ușoară a presiunii, de 0,2 – 0,4 bari, este normală atunci când se încălzesc radiatoarele. Dacă presiunea crește mai mult, acest lucru poate indica faptul că instalația este prea mare sau că vasul de expansiune a pierdut presiunea de echilibrare. În acest caz, ar trebui refăcută perna vasului de expansiune, o operațiune ce poate fi realizată chiar și de utilizatorul final, cu sau fără ajutorul unui instalator.
În primul rând trebuie verificat robinetul de umplere, să fie închis și presiunea din centrală să fie sub 2,5 bari. Dacă acestea sunt îndeplinite, trebuie chemat un tehnician de service specializat.
Fiecare centrală dispune de o tastă de resetare, însă este important să o utilizăm doar după ce verificăm codul de eroare și condițiile externe de funcționare: gaz, presiune apă, evacuarea condensului, kitul de evacuare a gazelor arse, alimentare electrică.
Este normală o încălzire a carcasei centralei când funcționează un timp mai îndelungat. Dacă sunt asigurate condițiile de funcționare și totuși sunt zone care se supraîncălzesc, este necesar să fie chemat un tehnician de service specializat.
Este posibil dacă evacuarea condensului nu este corect dimensionată ca și diametru, nu are panta spre conducta de scurgere principală, dacă a fost etanșată și nu a fost lăsată în aer liber, este înfundată sau înghețată.
Trebuie reglată temperatura în radiatoare la o valoare mai mare, în funcție de tipul și particularitățile instalației termice. La încalzirea în pardoseală valorile pot fi cuprinse între 35-45 grade, la radiatoare pot varia de la 40, 42 grade până la 60, 65 grade Celsius.
Pentru apă caldă centralele funcționează la putere maximă, deci este absolut normal ca și nivelul de zgomot să fie mai mare.
Asigurând condițiile de funcționare exterioare: gaz, presiune apă, evacuarea condensului, kitul de evacuare a gazelor arse, alimentare electrică, dar și prin asigurarea reviziilor la cel mult doi ani alături de autorizările tip VTP, doar de către firme autorizate.
Majoritatea centralelor murale pot asigura simultan apă caldă pentru doi consumatori, baie și bucătărie, însă doar vara, când apa de alimentare nu este atât de rece. Totuși, dacă centrala nu face față, trebuie redus debitul la robineți, verificată puterea centralei și eventualele depuneri din schimbătorul pentru apă caldă.
Puterea centralei pentru încălzire depinde de volumul și izolația spațiului de încălzit, a numărului de persone și numărului de băi. Pentru case mai mari, recomandăm dimensionarea centralei de către un specialist în instalații.
Pentru montajul centralelor este necesar să fie respectat în primul rând proiectul de gaz, care trebuie să țină cont de distanțele minime pentru service/mentenanță, asigurarea evacuării condensului la scurgere interioară și riscul de îngheț.
Termostatul trebuie setat la temperatura de confort, 21-23 de grade, în timpul zilei, când sunt persoane în casă, și la temperatura de confort redus, 17-20 de grade, când nu este nimeni acasă și noaptea.
Temperatura apei menajere se reglează din tastele de pe centrală, la o temperatură unde se poate face duș cu apă caldă fără a fi necesar amestecul cu apă rece, probabil valori în jurul a 42-45 grade Celsius.
Temperatura exterioară nu afectează funcționarea centralelor termice. Totuși, temperatura din radiatoare este necesar să fie adaptată temperaturilor exterioare, în funcție de instalație și izolația casei.
Trebuie verificate siguranțele și priza cu un electrician autorizat.
Durata de viață a centralelor termice se poate prelungi prin asigurarea condițiilor de funcționare din certificatul de garanție și prin reviziile periodice efectuate cu firme de service specializate pentru modelul respectiv de centrală.
O atenție deosebită trebuie acordată la montarea unei centralei noi pe o instalație veche. Este necesară tratarea instalației sau cel puțin instalarea unui filtru magnetic, care este obligatoriu să fie verificat și curățat periodic – la 2 ore, 2 zile și 2 săptămâni de funcționare.
Ariston este prezent pe piața din România de peste 25 de ani, timp în care a devenit lider de piață pe segmentul centralelor termice, depășind pragul de 1 milion de unități vândute. Portofoliul de produse Ariston România este compus din pompe de caldură aer-apă, centrale termice murale și de pardoseală, în condensare, sub brandurile Ariston, Chaffoteaux și Elco, boilere electrice și indirecte, instanturi pe gaz, aparate de aer condiționat și panouri solare.
În ultimii ani, Ariston România a făcut eforturi semnificative în zona de informare și educare a publicului cu privire la noile tehnologii de asigurare a confortului termic, mai eficiente din punct de vedere energetic și mai prietenoase cu mediul.
Românii aleg produsele Ariston în primul rând datorită calității acestora. Produsele companiei, fie că vorbim despre centrale termice, boilere, aparate de aer condiționat sau pompe de căldură, înglobează tehnologie italiană de înaltă calitate, îmbinând dorința consumatorilor de a beneficia de produse cu un design armonios, cu apetitul tot mai crescut pentru tehnologie avansată.
Raportul calitate-preț al produselor noastre este categoric unul favorabil consumatorului final. Drept urmare, Ariston ocupă de mult timp locul întâi în preferințele consumatorilor pentru centralele termice.
Un alt motiv pentru care românii aleg produsele Ariston este atenția deosebită acordată de companie extinderii și perfecționării rețelei de service. Ariston investește semnificativ în instruirea constantă a tehnicienilor autorizați, pentru o experiență cât mai rapidă și completă a clientului final.