Ce se întâmplă dacă nu plătesc la timp factura de consum?

Cum funcționează: Energia nucleară

Aplicarea de penalități

Dacă nu faci plata până la data scadenței, furnizorul tău are dreptul de a-ți calcula penalități pentru fiecare zi calendaristică, așa cum este stipulat în contractul cu acesta, penalități ce vor curge și se vor calcula până la data la care faci plata valorii datorate.

Când? Din prima zi după expirarea termenului de plată.

De exemplu: Ai data emiterii 1 ianuarie 2023, dată scadență 31 ianuarie. De pe 1 februarie, furnizorul îți calculează penalități.

Cum? La E.ON, penalitățile ce se aplică clienților casnici sunt de 0,04% pe zi, aplicate la suma datorată.

De exemplu: factura ta emisă a fost de 200 lei, tva inclus. Nu ai plătit-o până pe 31 ianuarie, la finalul zilei de 1 februarie, datorezi 200,08 lei cu tva inclus.

Preavizarea pentru plată

După data scadenței, furnizorul îți emite un preaviz care include sumele pe care le datorezi. Acesta îți descrie ce sume și facturi ai restante, la ce dată și care sunt căile prin care poți achita soldul restant. Sumele restante includ și penalitățile calculate pentru fiecare zi de întârziere.

De la data emiterii acestui preaviz, ai încă 15 zile calendaristice, în care poți face plata.

Cum faci plata unui preaviz? Exact ca plata unei facturi.

Găsești toate căile de plată pe verso factură, în cuprinsul preavizului primit sau online pe Cum plătești factura.

Deconectarea locului de consum din furnizare

Dacă nici după preaviz nu efectuezi plata, adică în cele 15 zile, locul de consum care înregistrează încă datorii, va fi deconectat din furnizare. Furnizorul va trimite către Operatorul de Distribuție lista cu locurile de consum, iar acesta va proceda la deconectare.

Adică, rămâi fără electricitate și/sau gaze naturale la locul de consum.

Reconectarea locului de consum

Pentru a beneficia din nou de furnizarea de electricitate și/sau gaze naturale, ai de parcurs următorii pași:

1.     Achiți integral suma menționată în preaviz. Aceasta include și penalitățile calculate.

2.     Achiți taxa de reconectare

  • 474,20 lei/loc de consum branșament monofazat* energie electrică
  • 521,22 lei/loc de consum branșament trifazat* energie electrică
  • 227,37 lei/loc de consum* gaze naturale

*Atenție! tarife practicate și stabilite periodic de Operatorul de Distribuție Delgaz Grid S.A. Dacă locul de consum se află în rețeaua altui OD, te rugăm să consulți lista tarifelor actualizate practicate de acesta. Afli cine este OD de pe factura de consum.

Poți achita sumele preavizate, plus taxa de reconectare, simultan, folosind o factură mai veche de pe acest loc de consum, online prin transfer bancar sau la un roboțel de plată. Vezi toate modalitățile de plată aici. Vei primi ulterior factura pentru serviciile de reconectare.

3.     Asigură-te că ai revizia/verificarea tehnică periodică a aparatelor consumatoare și a instalației de utilizare gaze naturale în termen. În caz contrar, înainte de a solicita reconectarea, e necesar să efectuezi aceste lucrări prin apelarea la o firmă autorizată ISCIR. Poți consulta lista firmelor autorizate aici. Achiți aceste servicii direct la prestator, pe baza facturii emise de acesta.

4.     Soliciți reconectarea prin apel telefonic la 0265 200 366, online accesând serviciul E.ON Chat de pe eon.ro sau în cel mai apropiat magazin E.ON după efectuarea unei programări.

Dacă în ultimele 12 luni ai mai fost deconectat, trebuie să depui și o garanție în contul E.ON, egală cu valoarea consumului tău mediu pe o perioadă de 3 luni. Vei afla detalii de la consultantul E.ON, dacă este cazul tău.

Apoi, Operatorul de Distribuție va efectua reconectarea locului de consum în 1-2 zile lucrătoare.

Ai nevoie de ajutor?