Cum se măsoară consumul? Cum se calculează valoarea de plată? Ce sunt codurile de pe factură?
În calitate de clienți de energie electrică și gaze naturale ni s-a întâmplat cel puțin o dată, să ne întrebăm de ce factura conține atâtea elemente ori să spunem că nu înțelegem cum a fost calculată. Ne străduim aici să explicăm ce găsești pe factură și, mai mult, să venim cu câteva sfaturi pentru a ține valorile de plată sub control.
E important să știi că ANRE prin Ord. 5 și 14/2023 a adus modificări la Regulamentul de furnizare energie electrică și gaze naturale, modificări cu impact major asupra formatului și conținutului facturii de consum. Astăzi, peste 80% din aspectul și conținutul facturii, este stabilit de către ANRE.
este realizat de noi pe baza sugestiilor de la tine și include cele mai importante informații pentru înțelegerea facturii
respectă forma și conținutul conform reglementărilor ANRE și include datele tale, dar și datele de contact ale furnizorului
conțin detalii despre locul de consum, cum s-a calculat consumul și ce include valoarea facturii
Sumarul sau „Factura ta, pe scurt” este o pagină gândită integral de noi, bazată pe ceea ce ne-ai spus că ai vrea să conțină factura de consum pentru o mai bună, dar suficientă înțelegere.
Vezi aici pe scurt:
Sumarul mai conține și informații despre produsele, serviciile facturate, modalitățile prin care poți transmite autocitirea indexului de pe contor pentru cazurile când locul de consum nu este prevăzut cu un contor smart/inteligent.
În primul chenar gri, în funcție de tipul energiei facturate, regăsești:
Următoarele două chenare gri, îți afișează:
Soldul de plată este suma dintre valoarea facturii curente și soldul anterior. Soldul anterior poate însemna plăți făcute în avans sau restanțe neachitate. Soldul de plată poate fi egal cu valoarea facturii, dacă soldul anterior este 0, poate fi mai mic decât valoarea facturii dacă anterior ai plătit o sumă mai mare sau poate fi mai mare, dacă ai datorii neachitate.
Al treilea chenar îți afișează data scadenței, adică până la ce dată poți achita fără să riști penalități. De regulă, termenul de plată este de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii curente.
În chenarele de pe dreapta sumarului, găsești:
Aceste coduri sunt unice și stabilesc locul de consum. Ele sunt setate de către Operatorul de Distribuție (OD) și nu de către furnizorul tău, E.ON. Sunt foarte importante mai ales când ai nevoie de încheierea unui nou contract de furnizare. De regulă sunt coduri alfanumerice, adică compuse atât din litere, cât și din cifre.
În partea de jos a sumarului facturii găsești codurile de bare necesar a fi scanate dacă optezi pentru plata la un magazin partener prevăzut cu POS (cititor de cod de bare):
Conform noului format impus de către ANRE, în prima pagină regăsești printre altele, informații precum:
Poate cea mai importantă și nouă informație din această pagină este la factura de electricitate: ultima linie din tabel „Preț final facturat”. Adică, aici vezi la ce preț îți este facturat și cât costă un kilowatt-oră de energie electrică.
Primul tabel cuprinde în partea stângă informații despre locul tău de consum
În partea dreaptă, sunt informații despre Operatorul de Distribuție (OD)/ distrbuitorul din zona locului tău de consum:
Este probabil cel mai important tabel de pe factură, fiindcă aici vezi cum a fost determinată cantitatea de energie de facturat (consumul) și conține:
În această nouă secțiune a tabelului regăsești componentele prețului și valorile acestora pe fiecare perioadă facturată, care adunate alcătuiesc prețul final facturat pe kWh, fără TVA și alte taxe impuse de ANRE.
Și la gaze naturale, secțiunea tabelului conține componentele prețului și valorile acestora pe fiecare perioadă facturată, care adunate alcătuiesc prețul final facturat pe kWh, cu TVA inclus.
În ambele cazuri, dacă în perioada facturată se schimbă vreun tarif, vei avea mai multe linii în această secțiune, cu valorile și cantitățile aferente fiecărei perioade.
Apoi, în același tabel, regăsești secțiuni precum „Consum autocitit/estimat/realizat în perioada” unde, consumul măsurat x prețul final de mai sus, dau valoarea facturii.
Tot aici apar și alte servicii pe care le-ai contractat de la noi, taxe impuse de ANRE, reduceri comerciale, penalități etc.
În cazul în care ai:
În aceeași pagină, regăsești informații despre ordinele ANRE ce stau la baza stabilirii tarifelor reglementate.
Pe ultima pagină a facturii de consum găsești modalitățile de plată ale facturilor și alte informații utile în relația cu furnizorul tău.
Dacă tocmai ai primit factura de consum și nu înțelegi consumul facturat sau ai neclarități privind o factură mai veche, află detalii imediat accesând „Servicii și ajutor”.
Dacă nu găsești soluția pe loc, ne poți transmite o solicitare și răspundem cât se poate de repede.
Am o întrebareDragă Ana,
dacă factura de regularizare este cu minus, înseamnă că la facturile de estimare ai achitat sume în plus, pentru un consum nerealizat. Ce ai de făcut?
Dragă Ioan,
așa cum explicăm mai sus, valoarea facturii tale este produsul dintre consumul realizat/estimat în perioada facturată și prețul contractual, la care se adaugă tarife și taxe reglementate de ANRE/statul român, plus tva. Ce îți recomandăm?
Dragă Traianița,
citirea contorului o face Operatorul de Distribuție din zona ta. Conform legii acesta este obligat să facă citirea contoarelor la maximum 3 luni. Ce poți face?
Dragă Ioan,
dacă ai un loc de consum la care nu realizezi consum sau ai consum sezonier, îți recomandăm să setezi „Convenție de consum 0” pentru a evita facturile de estimare mari.
Poți seta Convenție 0 cu un simplu click în contul E.ON Myline.