Ghidul complet al prosumatorilor casnici

Ești prosumator sau vrei să devii unul?

Află din ghidul nostru de mai jos ce sunt prosumatorii, ce pași ai de urmat ca să devii unul.

Răspundem la întrebări despre cum poți încheia un contract, prețurile la care vei fi facturat și când, informațiile pe care le vei vedea pe facturi. Trecem prin prevederile legislative care ți se aplică dacă ești un prosumator casnic, cu putere instalată până în 200 kW.

Ce este un prosumator? Producător + Consumator = Prosumator.

Un prosumator este persoana fizică sau juridică racordată la rețeaua electrică drept consumator și producător de energie din surse regenerabile. Mai simplu spus, un prosumator este cineva care produce și consumă energie. Pentru a fi prosumator trebuie să deții o instalație de producere a energiei electrice regenerabile, precum panouri fotovoltaice sau eoliene în locația ta.

Află totul "Despre prosumatori" din podcastul nostru

Află de la experții E.ON cum devii prosumator, cum ești facturat, ce tarif plătești pe energia consumată, la ce preț îți este plătită energia injectată în rețea și multe altele.

Vezi pe YouTube

Ce pași ai de făcut ca să devii prosumator acasă?

Cu operatorul de distribuție realizezi:

Cererea

Depui o cerere și documentele conform Ord. ANRE 19/2022 necesare obținerii Avizului Tehnic de Racordare (ATR).

 

ATR

Se emite Avizul Tehnic de Racordare care conține soluția de racordare la rețeaua de energie electrică, valoarea estimată a lucrărilor și necesarul realizării instalației.

 

Racordarea

Se încheie contractul de racordare, se execută lucrările și are loc recepția instalației de racordare.

Probele

Are loc punerea sub tensiune a instalației de utilizare pentru perioada de probe.

Certificat racordare

Se emite certificatul de racordare, care este actul necesar pentru pasul următor – încheierea contractului de prosumator

Iar ultimul pas îl realizezi cu furnizorul tău:

6 - Ai făcut primii 5 pași și vrei să închei contractul?

Poți vinde energia produsă și livrată, după încheierea unui contract de vânzare-cumpărare între tine (prosumatorul/vânzătorul) și furnizor/cumpărător. La noi, îl poți semna online sau în cel mai apropiat magazin E.ON.

Cu E.ON Solar Home, te ajutăm noi cu cei 6 pași.

Alege soluția „la cheie” cu panouri fotovoltaice E.ON Solar Home și ne ocupăm noi de tot. Ai totul de la evaluare, documentație, implementare și asistență, cu plata în rate. Lasă-ne datele tale și revenim cu o ofertă personalizată.

Ce facturi primește un prosumator casnic?

Factura de consum se emite lunar și este una de citire, întrucât la locul de consum ai instalat un contor cu telecitire  care  transmite la distanță indexul înregistrat. Aceasta conține și datele privind energia electrică produsă și livrată în rețea în secțiunea ”Cum am stabilit consumul facturat”. Este important să ai în vedere că această factură corespunde unei luni calendaristice.

Factura de report – pe care o primești împreună cu factura de consum - conține energia produsă, livrată și necompensată sau energia reportată. Se emite doar în situația în care ai produs mai mult decât ai consumat. Soldul facturilor de report va fi disponibil pentru încasare în 24 de luni de la data emiterii facturii, doar în cazul în care această energie nu a fost utilizată pentru compensarea cantitativă. În situația încetării contractului de furnizare (implicit al celui de prosumator), încasarea soldului va fi la scandeța ultimei facturi de consum.

Furnizorul tău de electricitate face o compensare cantitativă în raport de 1:1, conform Ordinelor ANRE 15 și 95, între energia electrică produsă/ livrată în reţea şi cea consumată. Diferența de energie dintre ce ai livrat şi ce ai consumat îți va fi reportată. În situația în care produci mai puțin decât consumi, se va utiliza pentru compensarea cantitativă energia reportata în lunile anterioare. Este important de reținut faptul că un kWh consumat are un cost mai mare față de kWh-ul injectat în rețea datorită taxelor impuse de legislație.

Ești deja prosumator și ai un contract cu noi?

Găsești facturile tale în contul E.ON Myline. Facturile de consum, ca și până acum în „Facturi”, iar cele de stoc/report în subsecțiunea „Prosumator”. Le primești prin e-mail în fiecare lună și le poți descărca în format PDF oricând, dacă activezi factura electronică.

Intră în cont
 
Exemplu practic
  • în august 2024 produci 500 kWh și consumi 100 kWh. Compensăm cantitativ energia consumată, iar diferența de 400 kWh va fi reportată la lunile următoare. Cei 400 kWh vor apărea pe factura de report, cu scadența la 24 de luni.
  • în septembrie 2024 produci 150 kWh, dar consumi 300 kWh. Pentru a se face compensarea cantitativă, se va utiliza din energia reportată în august cantitatea de 150 kWh, adică 400 kWh – 150 kWh, iar diferența de 250 kWh va fi reportată la lunile următoare.
  • dacă până în august 2026 ai un surplus neconsumat, acesta îți va fi plătit de furnizor la același preț al energiei active din urmă cu 2 ani (250 kWh x preț energie activă lei/kWh în august 2024).

La ce prețuri este facturat un prosumator casnic?

Dacă nu beneficiezi de un preț plafonat

 
  • Prețul energiei produse și livrate = energie activă (preț energie)* - preț dezechilibre

În exemplul de mai jos: 0.2383 lei/kWh = 0.248 – 0.0097

*Prețul energiei active reprezintă prețul contractual fără tarife reglementate incluse. 

  • Prețul energiei consumate = preț contractual (cu toate tarifele reglementate incluse) – preț dezechilibre.

În exemplul de mai jos: 0.52943 lei/kWh = (0.248 + 0.0281 + 0.00773 + 0.2553)  - 0.0097

Tarifele de transport, serviciu sistem, distribuție sunt reglementate, stabilite de ANRE.

Dacă beneficiezi de un preț plafonat

Consumul lunar reprezintă consumul realizat pentru 28, 30 sau 31 de zile, în funcție de luna de referință, consum ce poate fi calculat proporțional pe zile, conform limitelor minime și maxime oferite de legislație (între 100,01 și 255 kWh/lună; între 255 și 300 kWh/lună; peste 300 kWh/lună).

  • Prețul pentru energia consumată poate fi 0,68 lei/kWh sau 0,8 lei/kWh sau 1,3 lei/kWh în funcție de consumul lunar. prețuri cu TVA inclus.
  • Prețul energiei produse și livrate = preț achiziție energie activă – preț dezechilibre

În exemplul de mai jos: 0.48128 lei/kWh = 0.50761 – 0.02623

*Prețul de achiziție al energiei active se calculează lunar de către furnizor, în baza achizițiilor de pe piața de energie OPCOM.

Cine și când beneficiază de plafon
 
Prețul de dezechilibre (PD) se calculează lunar de către furnizor, acesta poate fi pozitiv sau negativ. În exemplele de mai sus, PD a fost de 0.0097 lei/kWh în exemplul A și 0.02623 lei/kWh în exemplul B.

Unde vezi toate facturile tale de report?

 

Pe anexa facturii de consum, în tabelul „Energie electrică livrată și necompensată”, se regăsesc în ordine cronologică toate facturile de report care nu au fost utilizate. Acest tabel apare doar atunci când ai o cantitate de energie livrată în rețea și neutilizată.

factura report prosumator

Unde în factură vezi energia luată din stocul tău existent?

În tabelul „Cum am stabilit consumul facturat” vei găsi o linie aferentă energiei active și o linie aferentă energiei active produse. Astfel, vezi cât ai consumat și cât ai produs în perioada indicată în factură. Apoi, în tabelul „Cum am calculat valoarea facturii tale” - secțiunea „Contravaloare obligații de plată din perioada...” vezi cum aceste valori se compensează.

În exemplul alăturat, valoarea energiei active produse este mai mică decât valoarea energiei active consumate. În această situație a fost luată o cantitate din surplusul injectat în lunile anterioare. Clientul a consumat 642 kWh (albastru) și a produs doar 210 kWh (roșu). Așadar, pentru a putea face compensarea cantitativă a fost necesar să utilizăm o cantitate de 432 kWh din cantitatea reportată în lunile anterioare (verde, 105+327kWh).

energie compensata prosumator

În lunile în care produci mai puțin decât consumi vei regăsi pe Anexa facturii tabelul “Energie electrică utilizată din cea livrată și necompensată” unde vei putea observa facturile de report care au fost utilizate pentru a putea efectua compensarea cantitativă.

Important de reținut este că în calculul compensării cantitative sunt folosite prețurile aferente kWh din luna în care aceștia au fost produși.

În exemplul din imaginea alăturată, putem observa faptul că a fost utilizată o factură de report în întregime (în care costul pe kWh este de 0,79535 lei) și o parte din altă factură de report (în care costul pe kWh este de 0,76538 lei).

Din factura de report utilizată parțial, a mai rămas o cantitate de 740 kWh (valoarea totală de 566,38 lei, fără TVA) ce va fi utilizată pentru compensări ulterioare. Dacă în decurs de 24 de luni de la data emiterii ei, cantitatea aceasta nu va fi utilizată, suma aferentă va fi restituită în contul clientului.

facturile de report care au fost utilizate pentru compensare cantitativa

Ce mai trebuie să știi?

Activitatea prosumatorilor este reglementată prin Ordin ANRE nr. 15/2022, completat și modificat cu Ordin ANRE nr. 95/2022. Poți consulta Ghidul prosumatorului sau accesează pagina ANRE pentru informații de actualitate.

  1. Îți reduci dependența de marii producători de energie, devii mai autonom, independent energetic
  2. Folosești energie verde, curată, cu impact scăzut asupra mediului înconjurător și sănătății
  3. Ești mai conștient de consumurile de energie, știi cum poți consuma eficient și ești mai dispus să economisești
  4. Îți crești valoarea locuinței
  5. Pentru că energia solară este sustenabilă 100%, pășești și clădești un viitor mai verde

Conform legii, puterea instalată poate fi de cel mult 200 kW pe loc de consum pentru persoanele fizice. Peste această putere, se aplică alte norme legislative și alt mod de calcul.

Mai întâi, află dacă casa ta e potrivită pentru instalarea unui sistem fotovoltaic. E important ca acoperișul să fie expus la soare (nu în umbra unei clădiri, de exemplu), contează suprafața, înclinația, orientarea și rezistența acoperișului. Panourile se pot monta și pe o structură separată lângă casă, dacă acoperișul nu respectă cerințele.

  1. Panourile solare captează radiația solară și o transformă în curent continuu (CC).
  2. Un invertor solar transformă CC în curent alternativ (CA), care apoi îți alimentează casa în timp real.
  3. Bateria de stocare a energiei, necesară în cazul sistemelor OFF-GRID/HIBRID pentru stocarea surplusului de energie. 
  4. Contorul smart/digital monitorizează și măsoară energie și obiceiurile de consum.
  5. Rețeaua electrică în care injectezi surplusul de energie sau consumi când e nevoie.

Un sistem fotovoltaic e compus de obicei din:

  • panouri fotovoltaice
  • un invertor sau mai multe (transformă curentul continuu CC în curent alternativ CA)
  • structură de susținere sau montaj pentru panouri.

Sistemului de bază îi pot fi adăugate diverse alte echipamente (pentru monitorizare, măsurare etc.) sau capacități de stocare, baterii.

Orientativ, în România, poți obține între 1.000 și 1.300 kWh/an pentru un sistem fotovoltaic cu puterea instalată de 1 kW. Un sistem mai mare, produce mai multă energie.

Primii 5 pași se realizează cu Operatorul de Distribuție (OD) și durează aproximativ 2 luni, iar ultimul pas îl realizezi cu furnizorul de energie.

1. Cererea

Clientul depune o cerere și documentele conform Ord. ANRE 19/2022 necesare obținerii Avizului Tehnic de Racordare (ATR)

2. ATR

Se emite Avizul Tehnic de Racordare care conține soluția de racordare la rețeaua de energie electrică, valoarea estimată a lucrărilor și necesarul realizării instalației.

3. Racordarea

Se încheie contractul de racordare, se execută lucrările și are loc recepția instalației de racordare.

4. Probele

Are loc punerea sub tensiune a instalației de utilizare pentru perioada de probe.

5. Certificatul de racordare

Se emite certificatul de racordare, care este actul necesar pentru pasul următor – încheierea contractului de prosumator

6. Încheierea contractului de prosumator

Se poate încheia exclusiv cu același furnizor cu care clientul are încheiat un contract de furnizare energie electrică. 

Un astfel de contract, se poate încheia exclusiv cu același furnizor cu care clientul are încheiat un contract de furnizare energie electrică. Furnizorul va emite atât factura de consum energie electrică din rețea către prosumator, câtși facturile pentru energia produsă și livrată în rețea de către prosumator.

  1. clientul solicită încheierea contractului de prosumator
  2. furnizorul transmite contractul de prosumator către client – online: maxim 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării; în magazinul E.ON, pe loc
  3. clientul trimite furnizorului contractul semnat – online: termen de 10 zile calendaristice; în magazinul E.ON, pe loc
  4. furnizorul informează OD după ce contractul a fost prelucrat – termen 5 zile calendaristice

Pentru încheierea contractului de prosumator ai nevoie de:

  • Copie integrală a Certificatului de Racordare (certificat prosumator) emis de Operatorul de Distribuție de care aparține locul de consum
  • Copie după cartea de identitate
  • Copie după cea mai recentă factură de consum energie electrică
  • Copie după un extras bancar, pe care să fie vizibil contul IBAN

Prosumatorul primește prima factură după 2 luni de la momentul semnării contractului de prosumator. 

De ce? Furnizorul emite facturile pe baza calculului prețului de achiziție și dezechilibre realizate, așadar, este necesar să aștepte închiderea finală a pieței en-gros de energie electrică, lucru care se întâmplă aproximativ la o lună și jumătate față de luna de consum. În acest fel, se evită transmiterea de facturi de estimare, apoi de stornare și, în final, de regularizare.

Până la această primă factură de prosumator clienții vor primi doar facturi aferente consumului de electricitate.

Montarea contorului și emiterea certificatului de racordare prosumator sunt în sarcina OD și au niște timpi reglementați de ANRE. După montarea contorului în teren, instalația electrică trebuie să treacă printr-o perioadă de probe, pentru a se asigura că totul funcționează corect, după care se emite certificatul cu care se poate încheia contractul de prosumator. 

Din momentul în care ai semnat contractul de prosumator și acesta intră în vigoare, furnizorul este obligat să factureze energia electrică livrată în rețea (cu data de start a contractului de prosumator).

Diferența există în primul rând pentru că prețul energiei electrice consumate conține taxe de sistem, distribuție, transport, certificate verzi, accize și TVA.  Conform Ord. ANRE 95/2022, care modifică Ord. ANRE 15/2022, energia electrică consumată se facturează la prețul din contractul de furnizare și, după caz, se aplică sau nu plafonarea.

Dacă se aplică plafonarea, atunci energia electrică livrată în rețea se facturează la prețul de achiziție minus prețul de dezechilibre.

Dacă nu se aplică plafonarea, atunci energia electrică livrată în rețea se facturează la prețul energiei electrice active din prețul de contract minus prețul de dezechilibre și nu conține nicio taxă, nici TVA. 

Pot exista mai multe cauze, fie este o problemă cu contorul și ar trebui sesizat OD -ul zonal, fie OD nu a transmis datele de masură către furnizor și trebuie facută o solicitare pentru a fi remediată această problemă.

Prosumatorii pot transmite indexul autocitit și, astfel, facturile primite vor fi mereu de autocitire, nu estimare.  Conform legislatței, OD are permisiunea de a transmite estimări dacă există probleme de comunicare la contor, în teren, înăa la prima citire reală, la remediere problemei, se va face regularizarea.

Chiar dacă clienții prosumatori au contoare inteligente/smart (care transmit indexul de la distanță) pot apărea erori tehnice sau de comunicație, iar neprimirea indexului de către furnizor duce la emiterea unei facturi de estimare care nu conține și energia electrică produsă și livrată în rețea.

Autocitirea ar trebui comunicată în perioada 20-28 ale lunii.

Compensarea este modul în care se face decontarea energiei electrice livrată în rețea.

Este de două tipuri: 

  • cantitativă - se aplică prosumatorilor cu o putere aprobată debitată mai mică sau egală cu 200kW
  • financiară - se aplică doar prosumatorilor cu putere debitată între 200 și 400kW

Compensarea energiei electrice livrată în rețea se face cantitativ, în raport de 1:1, însă financiar, compensarea nu mai respectă acest raport deoarece, așa cum deja am precizat, prețul energiei consumate diferă de prețul la care se facturează energia livrată în rețea.

Energia consumată se facturează la prețul din contractul de furnizare, iar energia electrică livrată în rețea se facturează la prețul de achiziție MINUS prețul de dezechilibre care diferă de la o lună la alta (pe perioada plafonării – OUG27).

În concluzie, pe factură compensarea, conform legislației, este cantitativă dar cantitatea de energie consumată are preț diferit față de cantitatea de energie produsă și livrată în rețea.

Depinde de la aplicație la aplicație modul în care sunt afișate informațiile esențiale. Acestea sunt:

Yield -> reprezintă producția panourilor fotovoltaice și este împărțit între

  • Consumed (Consumat) -> cantitatea de energie care a fost produsă de panouri și utilizată pe parcursul producției
  • Fed to grid (Livrată în rețea) -> cantitatea de energie care a fost produsă de panouri și care a fost livrată în rețea pe parcursul producției

Consumption -> reprezintă consumul pe care invertorul l-a identificat și este împărțit între:

  • From PV (din panouri) -> Cantitatea de energiei electrică ce a fost consumată din producția panourilor (este identică cu cantitatea de la Yield > Consumed)
  • From grid (din rețea) -> Cantitatea de energie electrică ce a fost consumată din rețea.

Important de reținut este că vor apărea diferențe între cantitățile înregistrate de invertor ca fiind consumate din rețea sau livrate în rețea față de cantitățile înregistrate de contor (care este singurul dispozitiv autorizat metrologic pentru măsurarea consumului și a producției) implicit pe factura de electricitate. 

În situația în care clientul își instalează echipament de stocare, atunci este important să știe că instalatorul autorizat va trebui să depună un dosar asemănător (chiar identic) cu dosarul depus la instalarea sistemului fotovoltaic, la OD, deoarece certificatul de racordare se modifică. Dacă în momentul de față pe certificate apare locuință cu capacitate de producere, după ce întregul proces este finalizat, va apărea locuință cu capacitate de producere și stocare.

Acest proces este mai scurt, deoarece nu se schimbă contorul, dar poate dura în funcție de gradul de ocupare al distribuitorului.

Procesul este identic și în cazul în care, de exemplu, se dorește montarea a 2 panouri în plus. 

Ai nevoie de ajutor?