Descoperă ghidul prosumatorilor business

Dacă ai investit într-o soluție cu panouri fotovoltaice și ai devenit prosumator, cu siguranță ai și întrebări când primești primele facturi.

Tratăm în cele ce urmează situațiile în care te poți regăsi lună de lună, cu exemple practice, pentru ca să-ți fie mai ușoară înțelegerea acestui proces complex.

Afli aici și ce pași ai de urmat pentru independența energetică a afacerii tale și cum închei un contract de prosumator energie electrică.

Trebuie să știi că activitatea prosumatorilor este reglementată prin Ordin ANRE nr. 15/2022, completat și modificat cu Ordin ANRE nr. 95/2022

Câte și ce facturi primești ca prosumator persoană juridică?

Factură de consum

Lunar, furnizorul tău îți emite o factură de consum pentru energia consumată din rețea cu scadența la termenul prevăzut în contractul de furnizare energie electrică. Această factură conține aceleași informații ca cele primite înainte de a deveni prosumator plus, în rubrica detalii contor, vei regăsi cantitatea totala de energie produsă și livrată în rețea. Este o factură de citire/regularizare întrucât, ca prosumator, ai instalat la locul de consum un contor cu telecitire, ce transmite lunar indexul măsurat direct la distribuitor. 

Autofactură de compensare

Aceasta este emisă de furnizor în numele tău, întrucât furnizorul este obligat să facă o compensare cantitativă de 1:1 între energia electrică produsă și livrată în reţea şi cea consumată. Acest document fiscal are aceeași scadență ca factura de consum. Cum identifici această factură?  Această factură se află în platforma RO e-Factura în coloana „Facturi trimise”- având ca produs facturat Energie electrică livrată, deoarece, chiar dacă a fost emisă de către furnizorul tău de electricitate, a fost făcută în numele tău, conform legislației.

Autofactură de report

Această factură se emite doar în lunile în care produci mai multă energie decât consumi. Cantitatea produsă în plus, va fi utilizată pentru compensarea cantitativă în lunile în care producția ta este mai mică decât consumul. Dacă această cantitate – surplus de energie -  nu va fi utilizată în compensarea cantitativă, va fi decontată valoric după 24 de luni de la data emiterii facturii. Cum identifici această factură?  Această factură se află în platforma RO e-Factura în coloana „Facturi trimise” având ca produs facturat Energie electrică livrată și necompensată.

Contractul de prosumator e încheiat cu E.ON?

Găsești facturile tale în:

  • Platforma RO e-Factura
  • Contul E.ON Myline astfel: în secțiunea „Istoric facturi achitate” ai facturile de consum și autofacturile de compensare, iar în secțiunea „Prosumator” regăsești autofacturile de report. Le primești prin e-mail în fiecare lună și le poți descărca din cont, dacă activezi factura electronică. E important să reții că aceste facturi nu au valoare fiscală.

 

Intră în cont

Exemplu calcul

  • în august 2024 produci 500 kWh și consumi 100 kWh. Compensăm cantitativ energia consumată, iar diferența de 400 kWh va fi reportată la lunile următoare. Cei 400 kWh vor apărea pe factura de report, cu scadența la 24 de luni.
  • în septembrie 2024 produci 150 kWh, dar consumi 300 kWh. Pentru a se face compensarea cantitativă, se va utiliza din energia reportată în august cantitatea de 150 kWh, adică 400 kWh – 150 kWh, iar diferența de 250 kWh va fi reportată la lunile următoare.
  • dacă până în august 2026 ai un surplus neconsumat, acesta îți va fi plătit de furnizor la același preț al energiei active din urmă cu 2 ani (250 kWh x preț energie activă lei/kWh în august 2024).

La ce prețuri ești facturat ca prosumator business?

Până în iunie 2022

  • Prețul energiei consumate a fost prețul contractual, cu toate tarifele reglementate incluse. 
 
  • Prețul energiei produse și livrate (PEL) a fost diferența dintre prețul energiei active consumate - tariful de transport - tariful de serviciu sistem - tariful de distribuție – prețul dezechilibrelor. 

În exemplul A vezi factura de consum și prețul contractual, iar pe autofacturi poți observa că PEL (în chenarul albastru) = 1,49272 - 0,00932 - 0,25530 - 0,02810 - 0,00517 = 1,19483

factura consum prosumator IMM iunie 2022
autofactura prsumator IMM iunie 2022
 
Prețul de dezechilibre (PD) se stabilește pentru fiecare client în funcție de luna de start valabilitate preț de furnizare. În exemplele de mai sus, PD a fost de 0.00517 lei/kW. În medie, valoarea PD per client este de 0.00520 lei/kWh. Pe facturile companiilor mari, poate lipsi tariful serviciu de sistem fiind deja inclus în prețul energiei active consumate. Prețul plafonat conform OUG 27 și 119/2022, nu intervine în calculul prețului energiei produse și livrate. Tarifele serviciu sistem, distribuție și transport sunt stabilite prin ordine ANRE.

Din iulie 2022

S-a modificat metodologia de comercializare electricitate prosumatori prin Ord. 95/2022 astfel:

  1. IMM-urile și instituțiile publice beneficiază de un preț plafonat pentru 85% din consumul mediu ponderat din 2021 
  2. Spitalele, școlile, fundațiile beneficiază de preț plafonat pentru tot consumul realizat
  3. Cei care nu se încadrează în niciuna din categoriile de mai sus au prețul final facturat stabilit conform formulei de la art. 5 alin. (1)* din OUG 27/2022 cu modificările şi completările ulterioare.

Cum se calculează prețul energiei electrice produse și livrate (PEL) la clientul noncasnic?

  • Dacă prețul contractual este sub prețul plafonat de 1 leu/kWh, atunci:  PEL = preț contractual – tarif distribuție – tarif transport - tarif sistem - preț dezechilibre sau preț furnizare – preț dezechilibre (ca în cazul A)
  • Pentru cei de la pct. 1 și 2 cu un preț contractual peste prețul plafonat de 1 leu/kWh și pentru cei de la pct. 3, PEL = preț achiziție energie activă - preț dezechilibre.

În exemplul B, vezi factura de consum și prețul contractual, iar pe autofacturi poți observa că PEL (în chenarul albastru) pentru acest caz este  1,30141 - 0,00517 = 1,29624

factura consum prosumator IMM septembrie 2022
autofactura prosumator IMM septembrie 2022

Ce pași trebuie să urmezi pentru a deveni prosumator?

Cererea

Depui o cerere și documentele conform Ord. ANRE 19/2022 necesare obținerii Avizului Tehnic de Racordare (ATR).

 

ATR

Se emite Avizul Tehnic de Racordare care conține soluția de racordare la rețeaua de energie electrică, valoarea estimată a lucrărilor și necesarul realizării instalației.

 

Racordarea

Se încheie contractul de racordare, se execută lucrările și are loc recepția instalației de racordare.

 

Probele

Are loc punerea sub tensiune a instalației de utilizare pentru perioada de probe.

 

Certificat racordare

Se emite Certificatul de Racordare (Cr).

Apoi, tu alegi un furnizor de energie electrică și închei un contract de vânzare-cumpărare prosumator.

Avem soluții la cheie pentru fiecare afacere

Totul de la evaluarea necesarului, documentație, panouri fotovoltaice, baterii și punere în funcțiune cu soluțiile noastre pentru afaceri mici și companii mari. Lasă-ne datele tale și revenim cu o ofertă personalizată.

Ai deja panouri instalate și vrei să închei un contract de prosumator?

Poți vinde energia produsă și livrată, după încheierea unui contract de vânzare-cumpărare între tine (prosumatorul/vânzătorul) și furnizor/cumpărător. La noi, îl poți semna online, fără deplasări.

Ai nevoie de ajutor?