Ghidul prosumatorilor noncasnici cu putere debitată <= 200kW

Descoperă ghidul prosumatorilor business

Ai investit în panouri fotovoltaice pentru afacerea ta și ai devenit prosumator? E firesc să ai întrebări când primești primele facturi.

În acest ghid găsești, explicate pe înțelesul tuturor și cu exemple practice, situațiile pe care le poți întâlni lună de lună. Afli, de asemenea, ce pași ai de urmat ca să-ți faci afacerea mai independentă energetic și cum închei un contract de prosumator pentru energie electrică.

Ce spune legislația

Activitatea prosumatorilor este reglementată prin Ordinul ANRE nr. 15/2022. În plus, a intrat în vigoare Legea nr. 160/2026, care modifică Legea energiei electrice nr. 123/2012 și introduce compensarea financiară lunară pentru prosumatori. Normele de aplicare urmează să fie aprobate de ANRE și publicate în Monitorul Oficial; vom actualiza informațiile din acest ghid imediat ce vor fi disponibile.

Cum este facturat un prosumator noncasnic <=200kW

Factura de consum se emite lunar și conține informațiile despre energia consumată, energia produsă și injectată în rețea, precum și modul în care acestea au fost compensate în perioada de facturare.

Odată cu aplicarea noului mecanism de compensare financiară - Legea 160/2026, energia produsă și injectată în rețea compensează mai întâi energia consumată în luna respectivă.

Pentru energia produsă în plus, rămasă după această compensare, se calculează contravaloarea acesteia, iar suma rezultată apare pe factura de consum.

După aplicarea noului mecanism de compensare financiară - Legea 160/2026
  • Primești lunar factura de consum și o singură autofactură. Dacă până acum primeai două autofacturi, acestea nu mai sunt emise separat.
  • Pe autofactură regăsești distinct energia electrică livrată și compensată și energia electrică livrată din exces. Costul dezechilibrelor este evidențiat separat.
  • Autofactura de report nu se mai emite pentru energia care intră în noul mecanism de compensare financiară.
  • Autofactura poate fi consultată în E.ON Myline și în sistemul RO e-Factura.
  • Soldul rezultat din compensarea facturii de consum cu autofactura,poate fi păstrat în contul tău de client pentru compensarea facturilor viitoare sau transferat conform opțiunilor disponibile în E.ON Myline.
Înainte de aplicarea noului mecanism
  • Primeai lunar factura de consum.
  • Pentru energia compensată cantitativ primeai o autofactură de compensare.
  • Dacă produceai și injectai în rețea mai multă energie decât consumai, primeai și o autofactură de report pentru energia rămasă în exces.
  • Energia produsă și injectată în exces era reportată și putea fi utilizată pentru compensarea cantitativă în perioadele de facturare următoare.
  • Dacă această energie nu era utilizată pentru compensarea cantitativă, factura aferentă avea termen de scadență la 24 de luni.
 
Ce se întâmplă cu energia injectată în exces până acum?
Cantitățile de energie injectate în rețea în exces înainte de intrarea în vigoare a legii nu vor fi incluse în mecanismul de compensare financiară lunară. Facturile aferente acestor cantități își păstrează termenul de scadență de 24 de luni, conform cadrului legal aplicabil la momentul facturării.

Exemplu calcul

Dacă într-o lună produci și injectezi în rețea 500 kWh, iar consumul tău este de 100 kWh:

  • 100 kWh reprezintă energia electrică livrată și compensată cantitativ;
  • 400 kWh reprezintă energia electrică livrată din exces, rămasă după compensarea cantitativă;
  • costul dezechilibrelor este evidențiat separat pe autofactură.

Cele două cantități de energie - cea compensată și cea rămasă în exces - vor fi evidențiate pe o singură autofactură.

  • Pentru cei 400 kWh rămași în exces, se calculează contravaloarea aferentă, iar suma rezultată este evidențiată distinct, în autofactură
  • După compensarea facturii de consum cu autofactura, va rezulta o sumă ca plată în avans.

La ce prețuri ești facturat ca prosumator business?

  • Prețul energiei active consumate = 0,83290 lei/kWh
  • Prețul energiei produse și livrate (PEL) = prețul energiei active consumate – tariful de transport – tariful de distribuție = 0,65241 lei/kWh

În exemplul de mai jos, prețul energiei active consumate este de 0,83290 lei/kWh, iar pe autofactură poți observa că prețul energiei produse și livrate este: 0,65241 = 0,83290 – 0,05478 – 0,12571 lei/kWh.

Costul dezechilibrelor de 0,03059 lei/kWh este evidențiat separat pe autofactură și nu se facturează.

factura consum prosumator IMM sub = 200kW
autofactura prosumator IMM sub=200kWh lege 160/2026
 
Prețul de dezechilibre (PD) se stabilește pentru fiecare client în funcție de luna de start valabilitate preț de furnizare. În exemplul de mai sus, PD a fost de 0,03059 lei/kWh, fără TVA. Tarifele serviciu sistem, distribuție și transport sunt stabilite prin ordine ANRE.

Ce pași trebuie să urmezi pentru a deveni prosumator?

Cererea

Depui o cerere și documentele conform Ord. ANRE 19/2022 necesare obținerii Avizului Tehnic de Racordare (ATR).

 

ATR

Se emite Avizul Tehnic de Racordare care conține soluția de racordare la rețeaua de energie electrică, valoarea estimată a lucrărilor și necesarul realizării instalației.

 

Racordarea

Se încheie contractul de racordare, se execută lucrările și are loc recepția instalației de racordare.

 

Probele

Are loc punerea sub tensiune a instalației de utilizare pentru perioada de probe.

 

Certificat racordare

Se emite Certificatul de Racordare (Cr).

Apoi, tu alegi un furnizor de energie electrică și închei un contract de vânzare-cumpărare prosumator.

Avem soluții la cheie pentru fiecare afacere

Totul de la evaluarea necesarului, documentație, panouri fotovoltaice, baterii și punere în funcțiune cu soluțiile noastre pentru afaceri mici și companii mari. Lasă-ne datele tale și revenim cu o ofertă personalizată.

Ai deja panouri instalate și vrei să închei un contract de prosumator?

Poți vinde energia produsă și livrată, după încheierea unui contract de vânzare-cumpărare între tine (prosumatorul/vânzătorul) și furnizor/cumpărător. La noi, îl poți semna online, fără deplasări.