Descoperă ghidul prosumatorilor business

Dacă ai investit într-o soluție cu panouri fotovoltaice și ai devenit prosumator, cu siguranță ai și întrebări când primești primele facturi.

Tratăm în cele ce urmează situațiile în care te poți regăsi lună de lună, cu exemple practice, pentru ca să-ți fie mai ușoară înțelegerea acestui proces complex.

Afli aici și ce pași ai de urmat pentru independența energetică a afacerii tale și cum închei un contract de prosumator energie electrică.

Trebuie să știi că activitatea prosumatorilor este reglementată prin Ordin ANRE nr. 15/2022, completat și modificat cu Ordin ANRE nr. 95/2022

Câte și ce facturi primești ca prosumator persoană juridică?

Factură de consum

Lunar, furnizorul tău îți emite o factură de consum cu scadența la 30 de zile, pentru ceea ce ai consumat din rețea. Această factură conține aceleași informații ca cele primite înainte de a deveni prosumator. Este o factură de citire/regularizare întrucât, la locul de consum, ai ca prosumator instalat un contor smart ce transmite lunar indexul măsurat direct la distribuitor. 

Factură de compensare

Aceasta este emisă de furnizor în numele tău, întrucât furnizorul este obligat să facă o compensare cantitativă între energia electrică produsă şi livrată în reţea şi cea consumată. Acest document fiscal are scadența la 30 de zile și reprezintă doar cantitatea de energie produsă și livrată de tine care compensează cantitativ 1:1 consumul. Cum identifici această factură?  În tabelul „Produse si servicii” de pe factură, vei regăsi linia „Energie electrică livrată”.

Factură de report

Pentru lunile în care ai produs o cantitate mai mare de energie decât ai consumat, emitem o a doua factură în numele tău, numită de report. Cantitatea de energie reportată va putea compensa consumul tău în cazul în care pe viitor vei produce o cantitate mai mică de energie decât cea consumată. În caz contrar, această cantitate va fi decontată valoric doar după 24 de luni de la data emiterii facturii. Cum identifici această factură?  În tabelul „Produse si servicii” de pe factură, vei regăsi linia „Energie electrică livrată și necompensată”.

Contractul de prosumator e încheiat cu E.ON?

Găsești facturile tale în contul E.ON Myline astfel: în secțiunea „Facturi” ai facturile de consum, iar în subsecțiunea „Prosumator” regăsești facturile de compensare și stoc. Le primești prin e-mail în fiecare lună și le poți descărca din cont, dacă activezi factura electronică. Deocamdată, sunt disponibile în cont doar facturile de consum. 

Intră în cont

Exemplu calcul

  • în august produci 500 kWh și consumi 100 kWh. Compensăm cantitativ energia consumată, iar diferența de 400 kWh va fi reportată la luna următoare. Cei 400 kWh vor apărea pe autofactura de report, cu scadența la 24 de luni.  În august așadar, primești 3 facturi.
  • în septembrie produci 150 kWh, dar consumi 300 kWh. Pentru a se face compensarea cantitativă, se va utiliza din energia reportată în august cantitatea de 150 kWh, adică 400 kWh – 150 kWh, iar diferența de 250 kWh va fi reportată la luna următoare. Prin urmare, primești doar două facturi, întrucât nu ai produs mai mult decât ai consumat, nu vei mai primi autofactura de report.
  • dacă până în octombrie 2024 ai un surplus neconsumat, acesta îți va fi plătit de furnizor la același preț al energiei active din urmă cu 2 ani (250 kWh x preț energie activă lei/kWh în septembrie 2022).

La ce prețuri ești facturat ca prosumator business?

Până în iunie 2022

  • Prețul energiei consumate a fost prețul contractual, cu toate tarifele reglementate incluse. 
 
  • Prețul energiei produse și livrate (PEL) a fost diferența dintre prețul energiei active consumate - tariful de transport - tariful de serviciu sistem - tariful de distribuție – prețul dezechilibrelor. 

În exemplul A vezi factura de consum și prețul contractual, iar pe autofacturi poți observa că PEL (în chenarul albastru) = 1,49272 - 0,00932 - 0,25530 - 0,02810 - 0,00517 = 1,19483

factura consum prosumator IMM iunie 2022
autofactura prsumator IMM iunie 2022
 
Prețul de dezechilibre (PD) se stabilește pentru fiecare client în funcție de luna de start valabilitate preț de furnizare. În exemplele de mai sus, PD a fost de 0.00517 lei/kW. În medie, valoarea PD per client este de 0.00520 lei/kWh. Pe facturile companiilor mari, poate lipsi tariful serviciu de sistem fiind deja inclus în prețul energiei active consumate. Prețul plafonat conform OUG 27 și 119/2022, nu intervine în calculul prețului energiei produse și livrate. Tarifele serviciu sistem, distribuție și transport sunt stabilite prin ordine ANRE.

Din iulie 2022

S-a modificat metodologia de comercializare electricitate prosumatori prin Ord. 95/2022 astfel:

  1. IMM-urile și instituțiile publice beneficiază de un preț plafonat pentru 85% din consumul mediu ponderat din 2021 
  2. Spitalele, școlile, fundațiile beneficiază de preț plafonat pentru tot consumul realizat
  3. Cei care nu se încadrează în niciuna din categoriile de mai sus au prețul final facturat stabilit conform formulei de la art. 5 alin. (1)* din OUG 27/2022 cu modificările şi completările ulterioare.

Cum se calculează prețul energiei electrice produse și livrate (PEL) la clientul noncasnic?

  • Dacă prețul contractual este sub prețul plafonat de 1 leu/kWh, atunci:  PEL = preț contractual – tarif distribuție – tarif transport - tarif sistem - preț dezechilibre sau preț furnizare – preț dezechilibre (ca în cazul A)
  • Pentru cei de la pct. 1 și 2 cu un preț contractual peste prețul plafonat de 1 leu/kWh și pentru cei de la pct. 3, PEL = preț achiziție energie activă - preț dezechilibre.

În exemplul B, vezi factura de consum și prețul contractual, iar pe autofacturi poți observa că PEL (în chenarul albastru) pentru acest caz este  1,30141 - 0,00517 = 1,29624

factura consum prosumator IMM septembrie 2022
autofactura prosumator IMM septembrie 2022

Ce pași trebuie să urmezi pentru a deveni prosumator?

Cererea

Depui o cerere și documentele conform Ord. ANRE 19/2022 necesare obținerii Avizului Tehnic de Racordare (ATR).

 

ATR

Se emite Avizul Tehnic de Racordare care conține soluția de racordare la rețeaua de energie electrică, valoarea estimată a lucrărilor și necesarul realizării instalației.

 

Racordarea

Se încheie contractul de racordare, se execută lucrările și are loc recepția instalației de racordare.

 

Probele

Are loc punerea sub tensiune a instalației de utilizare pentru perioada de probe.

 

Certificat racordare

Se emite Certificatul de Racordare (Cr).

Apoi, tu alegi un furnizor de energie electrică și închei un contract de vânzare-cumpărare prosumator.

Avem soluții la cheie pentru fiecare afacere

Totul de la evaluarea necesarului, documentație, panouri fotovoltaice, baterii și punere în funcțiune cu soluțiile noastre pentru afaceri mici și companii mari. Lasă-ne datele tale și revenim cu o ofertă personalizată.

Ai deja panouri instalate și vrei să închei un contract de prosumator?

Poți vinde energia produsă și livrată, după încheierea unui contract de vânzare-cumpărare între tine (prosumatorul/vânzătorul) și furnizor/cumpărător. La noi, îl poți semna online, fără deplasări.

Ai nevoie de ajutor?