Prețurile angro la energie au crescut brusc în întreaga lume în ultimele luni. Pe măsură ce țările au început să-și revină după pandemie, cererea de electricitate și gaz a început să crească din nou și nu a putut fi satisfăcută din cauza lipsei de aprovizionare, cauzând majorarea prețurilor în 2021. Problema a fost agravată de sursele regenerabile, cum ar fi eolian și solar, care produc mai puțin. Vremea rece în timpul lunilor de iarnă a forțat mai mulți oameni să își crească consumul. În plus, mulți furnizori și-au încetat activitatea, fiindcă nu și-au mai permis costurile de achiziție, pentru a mai furniza apoi clienților finali. În România, guvernul a luat câteva măsuri de ajutorare a clienților, prin intermediul furnizorilor de energie.

Totul despre plafonarea și compensarea la energie

Ca urmare a noilor reglementări - OUG 118/2021 completată și modificată de OUG 3/2022 - e bine să cunoști informațiile privind schema de ajutor stabilită de către statul român pentru consumatorii de energie electrică și gaze naturale în sezonul rece 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022. 

Află de mai jos cui i se adresează aceste facilități la factura de consum, când și cum se acordă.

Ne ocupăm noi de tot, iar tu vezi dacă ești beneficiar direct de pe factură, prin consultarea rubricii „Produse și servicii”, linia „Plafonare energie/gaze naturale”, respectiv „Compensare energie/gaze naturale”.

Vezi ghidul explicativ al facturii
Package Image

La energie electrică te poți califica pentru:

I. Plafonarea prețului, astfel:

  • în perioada 01.11.2021 – 31.01.2022 prețul se va plafona la cel mult 1 leu/kWh (inclusiv TVA și taxe).
  • în perioada 01.02.2022 – 31.03.2022 prețul se va plafona la cel mult 0,8 lei/kWh (inclusiv TVA și taxe).

Compensarea se acordă pornind de la prețul plafonat și nu poate să scadă sub prețul de referință de 0,57143 lei/kWh (fără TVA) conform punctului II.

II. Compensarea facturii dacă:

  • Limita minimă a consumului este de 1 kWh/zi, iar
  • Consumul zilnic/lunar se încadrează în valorile menționate în tabelul „Consum energie electrică” de mai jos
  • și prețul tău final contractual (fără abonament și fără tva) este mai mare decât prețul final de referință de 0,57143 lei/kWh (0,68 lei/kWh cu tva si taxe incluse).

 

Valoarea compensării poate fi de maximum 0,291 lei/kWh (fără tva).

Dacă prețul tău final facturat pe kWh este mai mic decât prețul final de referință, atunci nu se acordă compensarea.

Valoarea totală a compensării se scade din totalul de plată al facturii.

Package Image

La gaze naturale te poți califica pentru:

I. Plafonarea prețului, astfel:

  • în perioada 01.11.2021 – 31.01.2022 prețul se va plafona la cel mult 0,37 lei/kWh (inclusiv TVA și taxe).
  • în perioada 01.02.2022 – 31.03.2022 prețul se va plafona la cel mult 0,31 lei/kWh (inclusiv TVA și taxe).

Compensarea se acordă pornind de la prețul plafonat și nu poate să scadă sub prețul de referință de 0,125 lei/kWh (fără TVA și taxe) conform punctului II. În situaţia în care preţul de furnizare contractual este mai mic decât valoarea plafonului se va considera că preţul plafonat este egal cu preţul de furnizare contractual. 

II. Compensarea facturii dacă:

  • Limita minimă de consum zilnic este de 7 kWh, iar limita maximă se încadrează în valorile menționate în tabelul „Consum gaze naturale” de mai jos.
  • Limita maximă a consumului de gaze naturale pentru care se aplică compensarea pe întreaga perioadă este:
    • în intervalul 01.11.2021 – 31.03.2022: 11.660 kWh (echivalentul a 1.000 mc), alocat în tranșe lunare (conform OUG 118/2021)
    • în intervalul 01.11.2021 – 31.03.2022: 13.992 kWh (echivalentul a 1.200 mc), alocat în tranșe lunare. (conform OUG 3/2022)

Pentru perioada 01.11.2021 – 31.01.2022, valoarea compensației este de cel mult 33%, iar pentru perioada 01.02.2022 – 31.03.2022, valoarea compensației este de cel mult 40%, din valoarea prețului plafonat.

Dacă prețul de furnizare plafonat este mai mare decât prețul final de referință, atunci valoarea compensării va fi calculată ca minimum dintre:

  1. diferența dintre prețul plafonat și prețul de referință
  2. 33%, respectiv 40% din 1 februarie 2022, din valoarea componentei prețului gazelor naturale plafonat.

Dacă prețul de furnizare facturat este mai mic decât prețul final de referință, atunci nu se acordă compensarea.

Valoarea totală a compensării se scade din totalul de plată al facturii.

Consum energie electrică

Luna și anul

Noiembrie 2021

30 zile

Decembrie 2021

31 zile

Ianuarie 2022

31 zile

Februarie 2022

28 zile

Martie 2022

31 martie

Consum zilnic de referință (kWh)

9,93

9,93

9,93

16,72

16,72

Consum zilnic de referință cu abatere maximă de 10% (kWh)

10,92

10,92

10,92

18,39

18,39

Consum lunar maxim cu abatere maximă de 10% (kWh)

327,69

338,61

338,61

514,97

570,09

Consum gaze naturale

Luna și anul

Noiembrie 2021

30 zile

Decembrie 2021

31 zile

Ianuarie 2022

31 zile

Februarie 2022

28 zile

Martie 2022

31 martie

Consum zilnic de referință cu abatere maximă de 10% (kWh)

54,97

77,6

89,11

132,94

111,37

Consum mediu lunar cu abatere maximă de 10% (kWh)

1.649,05

2.405,61

2.762,51

3.722,40

3.452,49

Consum mediu lunar cu abatere 10% (mc)

155,57

226,94

260,61

351,17

325,71

 
Suntem alături de tine

Te ținem la curent cu toate noutățile pe acest subiect și te informăm periodic prin poștă ori e-mail, despre noile condiții ce au impact asupra facturilor de consum. Întrucât primim informații în același timp cu întreaga țară, urmărește periodic această pagină, ea fiind supusă actualizărilor în acord cu prevederile legislative.

plafonare e.on
Aproape 1 milion de plafonări acordate

Din noiembrie până la final de ianuarie, am plafonat prețurile către 937.000 locuri de consum, din portofoliul E.ON.

compensare e.on
5,5 milioane de facturi cu compensare la consum

În aceeași perioadă, peste 5,49 milioane facturi de energie electrică și gaz au beneficiat de compensarea consumului.

informare schema de sprijin
Peste 1, 65 milioane de informări prin e-mail

Periodic, 1,65 milioane de clienți E.ON sunt informați privind modificările aduse schemei de sprijin de către statul român.

vizitatori e.on
Peste 1,5 milioane de accesări web

700.000 vizitatori unici au accesat această pagină, pentru a consulta criteriile de acordare și modul de calcul aplicat pe factura de consum E.ON.

Ce mai trebuie să știi?

Valoarea totală a plafonării/compensării se scade din valoarea totală a facturii și este vizibilă pe factura de consum emisă de E.ON, în tabelul „Produse și servicii”, linia „Plafonare energie/gaze naturale”, respectiv „Compensare energie/gaze naturale” .

Tu nu ai de făcut nimic, E.ON verifică consumul și prețul tău și aplică reducerile pe factură conform metodei de calcul stabilite prin OUG 118/2021 completată și modificată de OUG 3/2022.

Dacă într-o lună din perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 nu ai îndeplinit cumulativ condițiile necesare de consum, în luna respectivă nu vei beneficia de compensarea facturii de energie.

Acum, mai mult ca niciodată, te sfătuim să transmiți indexul prin autocitire, pentru a evita facturile de estimare ce pot conține un consum mai mare, în afara limitelor setate prin OUG pentru acordarea compensării. La noi, ai 5 canale gratuite prin care poți trimite indexul, descrise aici

Dacă compensația s-a acordat pentru facturile de estimare, iar în urma facturii de citire/regularizare consumul zilnic/lunar este în afara volumelor de referință, valoarea compensării va apărea cu plus în factură și trebuie restituită suma.

Regularizarea consumului se face ca și până acum, iar suplimentar, după 31 martie 2022 conform prevederilor din OUG 118/2021, vom proceda la încă o regularizare. În cazul în care se constată că limita de consum a fost depășită, factura de regularizare va conține toate sumele de compensare acordate în perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022. Astfel, aceste sume vor fi recuperate prin intermediul facturii de regularizare întrucât nu au fost respectate condițiile stabilite de lege pentru compensarea facturii.

Pentru ca factura ta să reflecte consumul realizat și nu estimat, îți recomandăm să transmiți lunar autocitirea indexului de pe contor și să actualizezi convenția de consum.

 

  • Dacă consumul este în afara valorilor de referință, nu se acordă compensare pe luna sau perioada de consum din luna aferentă facturării.
  • Dacă prețul final contractual (fără abonament și fără tva) este mai mic decât prețul final de referință, atunci nu se aplică compensarea.

Clienţii noncasnici vor beneficia în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022, conform art.7 din OUG 3/2022, de plafonarea preţurilor aferente consumului de energie electrică şi de gaze naturale, cu următoarele excepţii:

  • clienţii noncasnici care au beneficiat de prevederile OUG nr. 81/2019 pentru modificarea si completarea OUG nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, aprobată cu modificări prin Legea nr.262/2021;
  • beneficiarii prevăzuţi la art. III din Legea 259/2021 pentru aprobarea OUG nr.118/2021;
  • producătorii de energie electrică.

Preţurile la gaze naturale și energie electrică se plafonează astfel:

  • Prețul final facturat al gazelor naturale este plafonat la 0,37 lei/kWh (TVA inclus)
  • Prețul final facturat al energiei electrice este plafonat la 1 leu/kWh (TVA inclus)

*Plafoanele prevăzute reprezintă preţul final facturat pentru clienții finali, având incluse:

  • pentru energie electrică - componenta de preţ al energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport şi distribuţie, serviciile de sistem, certificatele verzi, contribuţia de cogenerare de înaltă eficienţă energetică, costurile de furnizare şi TVA;
  • pentru gaze naturale - componenta de preţ al gazelor naturale, costul de transport, tariful de înmagazinare, acciza, tariful de distribuţie, costurile de furnizare şi TVA.

Compensarea facturilor de energie este cuprinsă în Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021 și Ordonanța de Urgență nr. 3/2022.

Ai nevoie de ajutor?