Am rămas fără gaz sau curent: ce trebuie să fac pas cu pas?

Am rămas fără gaz sau curent: ce trebuie să fac pas cu pas?

Pasul 1: Verifică dacă e o întrerupere programată

Primul lucru este să afli dacă e o problemă generală în zonă sau doar la tine acasă. De multe ori, Distribuitorii de energie programează întreruperi pentru lucrări de mentenanță sau reparații în rețea.

Cum afli dacă este o întrerupere programată?

  • Sună la Operatorul tău de Distribuție – numărul de telefon e trecut pe factura de consum.
  • Intră pe site-ul Distribuitorului – găsești acolo lista cu județele, localitățile, străzile și intervalele orare în care se oprește furnizarea. 

Dacă nu e cazul tău și întreruperea nu e una anunțată, e bine să te întrebi:

Pasul 2: Sunt la zi cu plata facturilor?

Dacă ai întârziat cu plata facturilor, furnizorul poate cere deconectarea locului tău de consum. Termenele sunt clare, deconectarea se poate face la 15 de zile de la scadența facturii*.

Mai mult, după expirarea termenului de plată (care poate fi de 15 sau 30 de zile, în funcție de contract), se aplică și penalități până la momentul în care faci plata.

Cu 15 zile înainte de deconectare, furnizorul îți trimite un preaviz cu sumele restante și termenul până la care poți plăti. De aceea, e important:

  • Să deții un cont de client online, de exemplu în E.ON Myline dacă ești în furnizarea noastră, să aflii imediat ce se întâmplă cu locul tău de consum.
  • Să fii abonat la notificările furnizorului pe e-mail și/ sau SMS.
  • Să te asiguri că furnizorul are datele tale de contact actualizate (telefon, e-mail).

Unii furnizori trimit și SMS-uri înainte de deconectare, dar nu te baza doar pe ele. Înregistrarea plății poate lua 2 – 4 zile, timp în care poți fi deja deconectat. Cel mai bine e să plătești la timp, pentru a evita orice risc.

Pasul 3: Ce faci dacă ai fost deja deconectat?

Dacă ai uitat să plătești și ai fost deconectat, urmează procesul de reconectare. Din păcate, nu este instant. Implică mai mulți pași și colaborarea între mai mulți actori: tu, furnizorul tău și operatorul de distribuție.

Pentru energie electrică, sunt 5 pași:

  1. Achită integral suma menționată în preaviz.
  2. Achită taxa de deconectare/ reconectare (stabilită de Distribuitor pentru prestarea serviciilor).
  3. Dacă ai mai fost deconectat în ultimul an, va trebui să depui o garanție la furnizor – echivalentul consumului tău mediu pe 3 luni.
  4. Solicită reconectarea la furnizor (de obicei telefonic).
  5. În maximum 2 zile lucrătoare, Distribuitorul va relua furnizarea.

Pentru gaze naturale, sunt 6 pași:

  1. Achită integral suma restantă.
  2. Achită taxa de reconectare (stabilită de Distribuitor).
  3. Asigură-te că ai făcut verificarea/ revizia tehnică periodică a instalației de gaz. Dacă nu, va trebui să o faci înainte de reconectare, cu o firmă autorizată (poți verifica lista firmelor pe site-ul ANRE).
  4. Dacă ai fost deconectat în ultimul an, e nevoie de o garanție către furnizor – echivalentul consumului tău mediu pe 3 luni.
  5. Solicită reconectarea la furnizor (de obicei telefonic).
  6. În maximum 1 zi lucrătoare, Distribuitorul va relua furnizarea.

Ce se întâmplă dacă nu plătești nici după deconectare?

Dacă trec mai mult de 20 de zile de la deconectare și nu ai achitat integral suma restantă (inclusiv penalitățile), furnizorul are dreptul legal să rezilieze contractul. În acest caz, va iniția proceduri pentru recuperarea pe cale judiciară a datoriilor restante.

În concluzie

Să rămâi fără energie e stresant, dar vestea bună e că poți preveni astfel de situații. Verifică mereu dacă este o întrerupere programată, fii atent la plata facturilor și păstrează legătura cu furnizorul tău. În cazul în care ai fost deconectat, urmează pașii de reconectare cât mai rapid posibil.

Accesul la energie înseamnă confort, dar și responsabilitate. Cu un pic de atenție, poți evita costuri suplimentare și poți avea liniștea că totul funcționează bine, zi de zi.

*15 zile pentru consumatorii de energie din piața concurențială, 28 de zile pentru clienții Serviciu Universal (SU). 

Ai nevoie de ajutor?